het grote boekexperiment

‘Dien’ je klanten

De mercantiele ziel

Het wordt wel eens gezegd: het zit allemaal in de genen, je eigenschappen en/of trekjes. Hoe vaak heb ik niet het ‘compliment’ gekregen dat ik de spreekwoordelijke ijsblokjes aan de Eskimo’s en het even spreekwoordelijke zand aan de Arabieren zou kunnen verkopen.
Heb ik dit talent van wijlen mijn grootmoeder, Maria Clukkers?

Gedurende meer dan 65 jaar heeft zij met hart en ziel een kruidenierszaak gerund in de Tiense handelsstraat bij uitstek. In de Beauduinstraat, vroeger de Langestraat, stond zij vanaf haar achttiende tot na haar drieëntachtigste in haar kleine ‘voedingssupermarkt’.

Ik moet negen of tien geweest zijn, toen ik het voelde kriebelen om haar te helpen. En ja hoor, ik mocht. Tot aan haar pensioen, eind jaren ‘80 van de vorige eeuw, ben ik haar bijna elke zondagvoormiddag gaan helpen. Om klanten te ‘dienen’. Daar heb ik de knepen van het vak geleerd: verkopen!

Mijn grootmoeder Mariake was het voorbeeld van een geboren topverkoper. Volgens een studie van Steve Martin (Harvard Business Review) zijn er een zevental kenmerken die een topverkoper onderscheiden van een doordeweekse. Mijn grootmoeder haalde vlot zes op zeven.

• Nederigheid: ze stond steeds voor iedereen klaar, ongeacht rang of stand.
• Plichtsgetrouwheid: elke ochtend om 6.30 uur opende ze haar zaak en pas om 20 uur ging de deur op slot, ook al was ze soms ziek.
• Resultaatgerichtheid: als de aardbeien vandaag verkocht moesten worden, dan deed ze dat ook, om het verlies/afval bij overrijpheid tot een minimum te herleiden.
• Nieuwsgierigheid: kwam er iets nieuws op de markt, dan was ze er als de kippen bij om het in haar winkel aan te bieden, en met verve aan de vrouw/man te brengen.
• Moeilijk te ontmoedigen: een minder goede verkoopdag was allesbehalve een mindere maand, en zeker geen slecht jaar.
• Een vorm van schaamteloosheid: dit was de enige eigenschap die ze niet echt bezat. Ze kon over elk onderwerp meepraten en was vooral met iedereen begaan; jouw probleem werd het hare. Vandaag zou men haar bestempelen als uiterst empathisch.
• Een gebrek aan zin om tot een groep te behoren: ze vaarde haar koers en bewaakte steeds haar ‘eigen’ beleid. Ze kon hard zijn als het moest, zoals bij het onderhandelen met leveranciers.

Dank je wel, lieve Marraine. Wat heb ik véél van je opgestoken.

Patrick Betrains (1965) is creatief ‘lijder’ bij Persuado, het reclamebureau dat H-to-H-communicatie hoog in het vaandel draagt. Hij is trotse plus-papa van Ferre, Laïs en Lynn. Zijn muze, Joëlle, inspireert hem elke dag opnieuw. In zijn ‘vrije tijd’ gebeurt er van alles leuks. http://www.persuado.be

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS

%d bloggers liken dit: